HSE

((ایمنی،بهداشت و محیط زیست))

HSE

((ایمنی،بهداشت و محیط زیست))

-هدف و دامنه کاربرد:

 

هدف از تدوین این روش اجرایی حصول اطمینان از شناسایی شرایط اضطراری بالقوه و تعیین روش های واکنش جهت مقابله با آن شرایط به منظور کاهش پیامدهای زیست محیطی و آثار ایمنی و بهداشت حرفه ای و همچنین پیشگیری و کاهش خسارات مالی و پیامدهای زیست محیطی/ ایمنی و بهداشتی، انجام اقدامات مؤثر جهت نجات، معالجه و درمان مصدومین و جلوگیری از سرایت حادثه به واحدهای مجاور بیمارستان می باشد.....


-  تعاریف :

 

شرایط اضطراری:

 شرایطی که در یک مدت زمان کوتاه خسارات زیادی را ایجاد می کند و معمولا سازمان به تنهایی نمی تواند شرایط به وجود آمده را به حالت طبیعی برگرداند. مانند وضعیت هایی که باعث نشت و پاشش موادشیمیایی، آتش سوزی، انفجار، زلزله، سیل. شرایط اضطراری می تواند طبیعی یا ناشی از فعالیت های سازمان باشد.

ستاد بحران:

این ستاد شامل کمیته های تخصصی مختلفی می باشد که با توجه به شرایط اضطراری شناسایی شده در این روش تشریح شده اند.

حادثه :

 در صورتیکه عوامل بالقوه آسیب به بالفعل تبدیل شوند و منجر به آسیب (به شکل مرگ، مصدومیت، بیماری)گردند، حادثه رخ داده است.

شبه حادثه:

رویدادی که اتفاق افتد اما منجر به آسیب نشود.

 

 

3- مراجع:

 

-         استاندارد    ISO 14001:2004

-         استاندارد   OHSAS 18001-2007

-         روش اجرایی اقدام اصلاحی و پیشگیرانه

 

4- شرح اقدامات:

4-1- کلیات

در سطح این بیمارستان برای آمادگی جهت مقابله با شرایط اضطراری بایستی موارد زیر در نظر گرفته شده، که هر مراحل این اقدامات در بندهای بعدی تشریح شده اند:

  • تهیه نقشه کلی بیمارستان و مشخص کردن نقاط مستعد بروز حوادث.
  • نصب نقشه در چند نقطه از سازمان.
  • تعیین وظایف و مسئولیت های کلیدی.
  • نصب علائم مربوط به شرایط اضطراری.
  • نحوه ارتباطات.
  • روش های تخلیه کارکنان.
  • نحوه انجام امداد و کمک های اولیه .
  • برگزاری مانور و تمرین روش ها.
  • تست ادواری سیستم های هشدار دهنده.
  • برنامه ریزی تعمیرات و بازرسی ادواری تجهیزات.
  • آموزش عمومی.
  • نحوه ایجاد هماهنگی با نزدیک ترین سازمان های امدادی.
  • ارزیابی صلاحیت کارکنان تیم واکنش در شرایط اضطراری.
  • نحوه مقابله با حریق.

 

4-2- شناسایی و به روزسازی فعالیت های اضطراری

شناسایی وضعیت های اضطراری در واحدها و فعالیت های مختلف توسط روسای واحدها و با همکاری کارشناسان ایمنی و بهداشت صورت گرفته و لیست وضعیت های اضطراری توسط این کارشناسان ثبت و به تایید نماینده مدیریت می رسد. همچنین از طریق اعلام در جلسات مختلف به اطلاع سطوح مختلف کارکنان رسانده می شود، لذا کلیه پرسنل باید از این نقاط بحرانی و نیز محل تجمع پرسنل در شرایط اضطراری (Meeting point) آگاه باشند.

شرایط Meeting point (مکان امن) عبارتند از:

1- مکان تجمع، مکان حادثه خیز نباشد (امن باشد)

2- نسبت به قسمت های مختلف نزدیکترین مکان در نظر گرفته شده باشد.

3- حتی المقدور فضای باز باشد.

4- به راحتی قابل دسترس باشد.

5- در صورت نیاز به تجهیزات ایمنی و کمک های اولیه (از جمله کپسول های ایمنی و...) موجود داشته باشد.

6- با توجه به نقشه های تاسیسات برقی و مکانیکی (لوله کشی) نقطه امن باشد.

7- سیستم های مورد نیاز نظیر روشنایی و دسترسی به آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی حتی المقدور فراهم باشد.

8- محل نقطه امن یا تجمع در نقشه سایت مشخص شده و در نقاط مناسب نصب گردد.

9- در سطح سازمان جهت یابی و علائم نظیر خروج اضطراری و حرکت به سمت محل تجمع تعیین گردد.

 

بدیهی است لیست وضعیت های اضطراری به همراه نقشه آن و نیز فرم های واکنش در شرایط اضطراری سالیانه بررسی شده و در صورت نیاز به روز می شود. همچنین این بازنگری در مواقعی که فعالیت یا واحد جدیدی به سیستم اضافه می گردد، یا یک وضعیت اضطراری (حادثه) بوجود می آید و یا در صورت نیاز پس از انجام رزمایش/مانور، انجام می گیرد.

یادآوری : آن دسته از ریسک های ایمنی و بهداشت/زیست محیطی که مطابق متدولوژی شناسایی و ارزیابی و امتیازدهی مربوطه جدی یا بحرانی شده اند، ج‍زء وضعیت های اضطراری محسوب گردیده و در لیست وضعیت های اضطراری ثبت می گردد.

کارشناس ایمنی موظف است تلفن های ضروری درداخل سازمان را در دسترس کلیه پرسنل قرارداده و لیست شماره تلفن های ضروری خارج از سازمان را در محل هایی که امکان تماس با خارج را دارند شامل حراست، دفعر پرستاری و مرکز مخابرات قراردهد.

 

4-3- شناسایی و واکنش در برابر شرایط اضطراری

مدیریت بحران در بیمارستان شامل چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، واکنش و پاکسازی می باشد، که در این روش اجرایی موارد لازم در این خصوص برا هر یک از سناریوها/مانورها به تفصیل ارائه شده است.

الف) مرحله پیشگیری:

اقداماتی است که در سازمان به منظور پیشگیری از ایجاد شرایط اضطراری و پیشگیری از ایجاد مخاطرات و خسارات سنگین ناشی از شرایط مذکور انجام می شود.

 ب) مرحله آمادگی:

اقداماتی است که سازمان به منظور کاهش آلودگی ها، مخاطرات و حوادث ناشی از ایجاد شرایط اضطراری انجام می دهد مانند مانورها و تمرینات دوره ای در برابر وقوع این شرایط. در این مرحله فرم های برنامه ریزی مانور، ، سناریو مانور و گزارش مانور/شرایط اضطراری تکمیل می گردند. واحدآتش نشانی/خدمات موظف است ماهیانه از کلیه تجهیزات و وسایل مربوط جهت مقابله با شرایط اضطراری به منظور حصول اطمینان از مناسب بودن شرایط موجود بازدید بعمل آورده و در فرم بازدید ثبت نماید.

ج) مرحله واکنش:

 مرحله ای است که شرایط اضطراری در سازمان صورت پذیرفته و تیم های واکنش در برابر شرایط،  وظایف خود را بر اساس مانورها  و تمرین هایی که انجام داده اند اجرا می نمایند. در این مرحله فرم گزارش مانور/شرایط اضطراری تکمیل می گردد.

جهت مقابله مناسب با شرایط اضطراری، درب های خروج اضطراری با نصب تابلو مشخص گردیده است. همچنین جهت توجه دادن پرسنل به رعایت نکات زیست محیطی/ایمنی و بهداشتی، اقدام به برچسب گذاری های مناسب در مناطق مختلف و بخصوص قسمت های خطرناک شده است. همچنین محل های تجمع در وضعیت های اضطراری و مناطق خطر توسط واحد آتش نشانی/خدمات مشخص و حسب نیاز  به روز می‌گردد.

د) مرحله پاکسازی:

 مرحله ای است که وضعیت شرایط اضطراری کمی به حالت نرمال درآمده است، و شرایط نابسامان ایجاد شده بایستی توسط تیم مربوطه پاکسازی شود تا وضعیت بوجود آمده به حالت اولیه برگردد.

 

برای ایجاد آمادگی لازم جهت مقابله با شرایط اضطراری، برگزاری مانورها الزامی خواهد بود در این زمینه ابتدا سناریو توسط مسئول آتش نشانی/کارشناس ایمنی تدوین و نقاط قوت و ضعف آن مشخص می شود. سپس سناریوها در جلسه ای با حضور افراد کمیته بحران مورد بحث و بررسی واقع و موضوع های تصویب شده مورد اجرا گذارده می شود. در این خصوص لازمست مسئولین  هر یک از فعالیت ها  و  روش کار در مانور مشخص گردد. بدیهی است در سناریو موارد ذیل در نظر گرفته می شود:

  • کلیات و هدف از انجام مانور.
  • افراد شرکت کننده و شرح وظایف افراد.
  • شرح سناریو.
  • برنامه عملیات.
  • تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و نمودار برنامه زمان بندی اجرای مانور.

 

4-4- شرایط اضطراری قابل پیش بینی در بیمارستان شامل موارد ذیل می باشند :

4-4- 1- آتش سوزی و حریق

-تیم های تخصصی واکنش در برابر شرایط اضطراری و وظایف هر یک ازاعضای این تیم ها عبارتند از:

1-  فرمانده عملیات:

          تشخیص نوع حریق و راهنمایی و راهبری جهت اطفاء حریق و دور کردن افراد از صحنه.

2- آتش نشانی:

          انجام کارهای عملیاتی از قبیل خاموش کردن و اطفاء حریق.

3-امداد و نجات:

کمک کردن به افرادآسیب دیده ودورکردن افراد از محیط حادثه و درصورت نیاز انتقال مصدومین به جای امن و مراکزدرمانی.

4-پاکسازی:

وظیفه امن کردن محیط و مطمئن شدن از اینکه خطری وجودندارد به عنوان مثال کسی در زیرآوار یا درمحیط حادثه نمانده باشد.

 

 

 

 

 

افرادی که در بیمارستان عضو این تیم ها می باشند و نحوه تماس با آنان در جدول ذیل ارائه شده است:

 

ردیف

تیم واکنش در برابر آتش سوزی

نام و نام خانوادگی اعضاء

سمت در محل کار

شماره تماس

جانشین

1

فرمانده عملیات

مترون

سوپر وایزر


سوپر وایزر

2

آتش نشانی

پرسنل تاسیسات1

مسئول شیفت


پرسنل تاسیسات2

3

امداد و نجات

مسئول پرستاری بخش ها

مسئول شیفت


Staff

مسئول خدمات

مسئول


مسئول بهداشت محیط

4

پاکسازی

مسئول شیفت پرستاری

مسئول شیفت


Staff

مسئول خدمات

مسئول


مسئول بهداشت محیط

مسئول تاسیسات

مسئول


جانشین مسئول

 

- اقدامات لازم قبل از وقوع حریق (مرحله پیشگیری):

این اقدامات از ابتدای ساخت بیمارستان در طراحی بیمارستان گنجانده شده که شامل پیش بینی راهروها و پله های فرار، تهیه و نصب سیستم اعلام حریق، تهیه و نصب کپسول های اطفاء حریق و سایر تجهیزات اطفاء حریق می باشد. همچنین تعمیرات و نگهداری به موقع و آماده به کار نگهداشتن سیستم های اعلام و اطفاء حریق نیز که در واحد تأسیسات انجام می گردد حائز اهمیت فراوان است.

 

- اقدامات لازم در خصوص آمادگی:

در بیمارستان بر اساس فرم مربوط جهت برنامه ریزی مانور حداقل سالی یکبار مانور برگزار می شود. همچنین قبل از انجام مانور ، سناریو در فرم مربوط تنظیم و بر اساس سناریو تهیه شده و وظایف تدوین شده، تیم های مقابله با آتش سوزی اقدامات لازم را انجام می دهند. سپس فرم گزارش مانور/ شرایط اضطراری تنظیم و نواقص و مشکلات به وجود آمده در مانور برگزار شده تعیین  می شود. در ادامه  بر اساس روش اقدام اصلاحی و پیشگیرانه اقدامات لازم جهت رفع نواقص در مانور تعیین و اجرا می گردد. چنانچه پس از مانور دوره های آموزشی برای تیم ها لازم باشد بر اساس روش اجرایی آموزش اقدام می گردد.

نقاطی از سازمان که وجود لوازم و تجهیزات اعلام و اطفاء حریق و روشنایی اضطراری درآنها ضروری می باشد، توسط مسئول آتش نشانی/ خدمات شناسایی گردیده است، همچنین طی لیست کپسول های ایمنی، آمار و ارقام کپسول ها مشخص و به روز می گردند.

شارژبه موقع کپسول های اطفاء حریق، درج تاریخ شارژ بعدی و هم چنین فراهم آوردن وضعیتی جهت جایگزینی کپسول هایی که برای شارژ برده می شوند، برعهده قسمت آتش نشانی می باشد.

 

- اقدامات تیم آتش نشانی به هنگام اعلام حریق (مرحله واکنش):

پس از به صدا درآمدن آلارم از طریق سیستم اعلام حریق، مسئول تیم آتش نشانی، آدرس محل حریق را از مراکز کنترل شناسایی می کند و بلافاصله به محل مورد نظر مراجعه می نماید. بررسی دقیقی از محل مورد نظر به عمل آمده و در صورت رؤیت آتش سوزی ابتدا به کمک اعضای تیم آتش نشانی نیروها و ساکنین را از محل دور می سازند و طی تماس با آتش نشانی شهری (125) درخواست کمک می نماید (در صورت نیاز). سپس با توجه به نوع آتش سوزی از تجهیزات مناسب جهت اطفای حریق استفاده می نمایند و در آخر پس از خاموش شدن حریق، گزارش حادثه را در دفتر وقایع و فرم گزارش مانور/شرایط اضطراری ثبت می نماید.

 

لازم به توضیح می باشد در صورت وقوع اعلام حریق و عدم آتش سوزی مسئول تیم اتش نشانی علل ایجاد آلارم در سیستم را بررسی نموده و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، سیستم را رفع نقص نموده یا درخواست تعمیر آن را می نماید و تا راه اندازی مجدد سیستم و اطمینان از عملکرد صحیح موضوع را پیگیری می نماید.

 

 

-وظایف نیروها و کارکنان بیمارستان در هنگام حریق:

ضمن رؤیت آتش سوزی می بایست نزدیکترین فرد آژیر خطر دستی را به صدا درآورد و بلافاصله ضمن تماس با تلفن 3399-3398 مسئول آتش نشانی و ایمنی (در صورت عدم حضور وی مرکز پاسخگو خواهد بود ) موضوع آتش سوزی و آدرس محل آن را اعلام نماید. مسئول آتش نشانی یا مخابرات بلافاصله با اعضای تیم تماس گرفته و آدرس دقیق و نوع اتش سوزی و محل دقیق آتش سوزی در بیمارستان را اعلام نماید. مسئول ایمنی هر بخش که حریق در آن اتفاق افتاده می بایست از خروج کلیه افراد از داخل بخش مطمئن گردد. تا نیروهای تیم آتش نشانی نسبت به اطفای حریق اقدام نمایند. تیم آتش نشانی پس از مهار آتش با بررسی محل، از عدم وجود نیروهای انسانی مطمئن گردد  و در آخر ضمن بررسی علل آتش سوزی نتایج و یافته ها و گزارش خود را در دفتر وقایع ثبت نماید.

لازم به توضیح است که فرماندهی مقابله با آتش سوزی با مسئول آتش نشانی بیمارستان که دوره های لازم را در این زمینه گذرانده است می باشد، و در صورت نبود ایشان جانشین مسئول آتش نشانی این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت.

 

- اقدامات لازم بعد از اعلام حریق (مرحله پاکسازی):

 

در این مرحله تیم پاکسازی با توجه به وظایف تعریف شده اقدامات مورد نیاز را انجام می دهد تا محیط را به حالت اولیه برگرداند.

 

4-4- 2- زلزله و زمین لرزه:

 

 -تیم های تخصصی واکنش در برابر شرایط اضطراری و وظایف هر یک ازاعضای این تیم ها عبارتند از:

 

1 -  فرمانده عملیات

-         سازماندهی و اعزام تیم جهت مقابله و امداد.

-         در خواست کمک از نهادها و یا سازمان های ذیربط خارج از سازمان.

-         نظارت مستمر بر وضعیت اضطراری و بسیج کلیه امکانات به منظور مقابله با آن.

-         اعلام خاتمه وضعیت اضطراری.

-         تهیه گزارش حادثه و ارزیابی عملکرد گروههای عملیاتی.

 

2-  آتش نشانی

-         هدایت و رهبری عملیات آتش نشانی و کمک رسانی.

-         خارج کردن پرسنل از مکان هایی که درآنها شرایط اضطراری حادث شده است.

-         ارزیابی وخامت حادثه و در صورت نیاز اعلام در خواست کمک از نهادها و سازمان های ذیربط به فرمانده عملیات

-         اتخاذ تدابیر لازم جهت انتقال کارکنان غیر ضروری به محلهای امن.

-         برنامه ریزی و سازماندهی در امر تخلیه افراد.

 

3-  امداد و نجات

 

-         رسیدگی به وضعیت مصدومین احتمالی و صدور دستورات لازم.

-         کمک رسانی و امداد به مجروحین قبل از رسیدن آمبولانس به محل.

-         ترتیب لازم برای تماس با وابستگان مصدومین.

-         مساعدت و همیاری در امر انتقال افرا د.

-         پیگیری امور مصدومین احتمالی.

-         کمک در امر تخلیه افراد در صورت لزوم

 

 

 

4-    پاکسازی

 

-  آمار گیری کارکنان حاضر در محل و گزارش آن به فرمانده عملیات.

-  پاکسازی محیط پس از وقوع شرایط اضطراری

 

 

5-    تیم هماهنگ کننده

 

-برقراری امنیت در محل های تجمع اضطراری

 کنترل ترافیک در سطح بیمارستان.

-هدایت گروههای امداد خارج از سازمان.

-اقدامات لازم به منظور آماده سازی وسایل نقلیه برای حمل و نقل افراد.

-نظارت مستمر در ورود و خروج وسایل نقلیه.

 

افرادی که در بیمارستان عضو این تیم ها می باشند و نحوه تماس با آنان در جدول ذیل ارائه شده است:

ردیف

تیم واکنش در برابر زلزله

نام و نام خانوادگی اعضا

سمت در محل کار

شماره تماس

جانشین

1

فرمانده عملیات

مترون

مدیریت خدمات پرستاری


سوپروایزر

2

آتش نشانی

تاسیسات1

مسئول شیفت


تاسیسات2

3

امداد و نجات

مسئول شیفت پرستاری

مسئول شیفت پرستار


staff

خدمات

مسئول خدمات


بهداشت محیط

4

پاکسازی

خدمات

مسئول خدمات


بهداشت محیط

تاسیسات

تاسیسات


تاسیسات2

 

تیم هماهنگ کننده

مسئول شیفت انتظامی

مسئول شیفت انتظامی


نیروی انتظامی 2

 

- اقدامات لازم قبل از وقوع زلزله(مرحله پیشگیری):

در صورتی که بیمارستان ساختمان جدیدی ایجاد نماید، موارد مربوط به ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله را در نظر و اجرا می نماید. همچنین در خصوص ساختمان های موجود نیز بررسی های لازم صورت گرفته و اقدامات لازم در خصوص مقاوم سازی ساختمان ها در انجا م می پذیرد، تا از طریق یکی از شرکت های صلاحیت دار اقدام به آزمایش مقاوم سازی شده و مقاوم بودن ساختمات بیمارستان در برابر زلزله مورد تایید قرار گیرد.

 

- اقدامات لازم در خصوص آمادگی:

در بیمارستان بر اساس فرم برنامه ریزی مانور حداقل سالی یکبار مانور زلزله برگزار می شود. همچنین قبل از انجام مانور سناریو مربوطه تنظیم و بر اساس سناریو تهیه شده ، تیم های مقابله با زلزله اقدامات لازم را انجام می دهند. سپس گزارش مانور در فرم مربوط تهیه و نواقص و مشکلات به وجود آمده تعیین  می شود. پس ازتعیین نواقص و علت های ریشه ای بوجودآورنده آن ها بر اساس روش اقدام اصلاحی و پیشگیرانه اقدامات لازم جهت رفع مشخص و تصمیم گیری های لازم صورت  می پذیرد.

 

- اقدامات تیم مقابه با زلزله هنگام وقوع (مرحله واکنش):

چنانچه  زلزله ای با درجه ای بزرگ و مخرب اتفاق بیفتد، مهمترین مسئله در بیمارستان، عملیاتی ماندن  بیمارستان با حداکثر شرایط آمادگی

جهت مقابله با عوارض ناشی از زلزله (مرگ و میر، آلودگی های محیطی و کنترل عفونت، شیوع بیماری ها، آتش سوزی، اختلال در تأمین انرژی، اختلال در تصفیه خانه، اختلال در دفع بهداشتی زباله و ... ) می باشد.

لازم به ذکر است نحوه اعلام وقوع وضعیت اضطراری بشرح ذیل می باشد:

در شرایط وقوع زلزله، ریاست بیمارستان به عنوان ریاست  بحران مسئولیت دارند تا ضمن تشکیل ستاد بحران نسبت به بررسی وضعیت و شرایط، تصمیم گیری نموده و انجام اقدامات مقتضی در هر بخش را مدیریت نمایند. در این زمان هر یک از تیم های تعیین شده با توجه به وظایف خود و با توجه به مانورهای برگزار شده اقدامات مورد نیاز را انجام می دهند.

 

- اقدامات لازم بعد از زلزله (مرحله پاکسازی):

در این مرحله تیم خدمات با توجه به وظایف تعریف شده اقدامات مورد نیاز را انجام می دهد تا محیط را به حالت اولیه برگرداند.

 

4-4- 3-  انجام CPR

عملیات احیاء قلبی ریوی اقداماتی اساسی جهت نجات بیماران مبتلا به ایست قلبی تنفسی به شمار می آید که نیاز به کسب آگاهی و مهارت کامل دارد و برای بازگرداندن عملکرد دو عضو حیاتی یعنی قلب و ریه و در نوع طولانی مدت آن به منظور بازگرداندن عملکرد مغزی صورت می گیرد.

سطوح مختلف احیاء قلبی ریوی شامل موارد زیر است:

1-اقدامات پایه احیاء (Basic life support)این اقدامات به منظور بازکردن راه هوایی و اکسیژناسیون و برقراری گردش خون در سطح اولیه صورت می گیرد.

 2-اقدامات پیشرفته احیاء (Advance  life support) این اقدامات به منظور برقراری گردش خون و اکسیژناسیون در سطح پیشرفته صورت می گیرد.

3- اقدامات طولانی مدت احیاء (prolonged  life support)این اقدامات به منظور احیاء مغزی و بهبود عملکرد بافت مغز و تثبیت  وضعیت بیمار صورت می گیرد.

زمان صفر

 

فرد دچار ایست قلبی ریوی شده فاقد نبض و تنفس است و نشانه های حیاتی در وی وجود ندارد، که اصطلاحا گفته می شود دچار مرگ بالینی شده است.در این مرحله آسیب های وارده اغلب قابل برگشت است. زمانی که احیاء به دلایلی به تاخیر افتاده کمبود اکسیژناسیون و گردش خون بیشتر از 6-4دقیقه به طول انجامد، آسیب های جبران ناپذیری در مغز ایجاد شده و منجر به مرگ فیزیولوژیک می گردد.

زمان طلایی (Golden time)

برای یک CPR موفق به طور معمول از زمان صفر تا 6-4دقیقه فرصت وجود دارد که به این زمان، زمان طلایی گفته می شود. زمان طلایی در فرد مصدوم با توجه به علائم بالینی و علت حادثه یا مشکل متفاوت است.

-اعضای  واکنش در برابر شرایط اضطراری و وظایف هر یک به شرح ذیل می باشد.

 

ردیف

اعضای واکنش در برابر CPR

شماره تماس

1

سوپروایزر بالینی (کشیک )  


2

پرستار ICU


3

متخصص بیهوشی


4

پرستار بخش CCU


 

 

 

وظایف هر یک از اعضاء:

سوپروایزر بالینی:

 1- به عنوان رهبر و هماهنگ کننده در گروه CPRحضور داشته باشد.

2-نظارت بر حسن اجرای عملیات  CPR(حضور به موقع افراد گروه در محل CPR)

3-در صورت نیاز بیمار به دستگاه ونتیلاتور (بر بالین بیمار در بخش)هماهنگی با بخش ICU جهت انتقال سریعتر ونتیلاتور بر بالین بیمار.

4-در صورت نیاز بیمار به ICUهماهنگی با بخش  ICU جهت انتقال سریعتر به ICU ( با توجه به شرایط بیمار و خالی بودن تخت)

5-نظارت بر کامل و سالم بودن تجهیزات بخش در محل  CPR(ساکشن، ترالی کد، لارنگوسکوپ، آمبوبگ)

 

متخصص بیهوشی:

1-برقراری راه هوایی مناسب جهت بیمار(لوله گذاری)

2-دستورات لازم از جهت داروها و اقدامات مورد نیاز در حین انجام عملیات  CPR(شوک)

3-تعیین نیاز بیمار به  ICU(در صورت نیاز بیمار به ICUنوشتن مشاوره ICUجهت انتقال بیمار به ICU)

4-دستورات لازم جهت setup دستگاه ونتیلاتور

5-اعلام ختم CPR

6-در پایان هر CPRرزیدنت بیهوشی موظف است اقدامات انجام شده و دستورات لازم را به طور مستند در پرونده و برگه CPR  ثبت نماید.

 

پرستار ICU:

1-حمایت راه هوایی تا رسیدن متخصص بیهوشی (بازکردن راه هوایی ،ساکشن ترشحات در صورت لزوم،دادن پوزیشن مناسب به بیمار، جلوگیری از آسپیراسیون بیمار.

2-اکسیژن رسانی مناسب بیمار تا رسیدن متخصص بیهوشی ،دادن اکسیژن از طریق ماسک و آمبوبگ

3-همکاری با رزیدنت بیهوشی جهت لوله گذاری.

4-دادن اکسیژن از طریق آمبوبگ به بیمار (بعد از لوله گذاری) و مانیتورینگ وضعیت تنفسی بیمار تا زمان آماده شدن ونتیلاتور.

5-تنظیم setup ونتیلاتور با توجه به دستور متخصص بیهوشی و وصل کردن بیمار به ونتیلاتور.

6-کنترل مجدد وضعیت بیمار و اطمینان از عملکرد صحیح ونتیلاتور و بهبودی وضعیت تنفسی بیمار.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۵
علی ملایجردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی